Ga verder naar de inhoud

Online workshop (Jelle De Schrijver - Universiteit Antwerpen) (Eef Cornelissen - Odisee)

Hoe reageer je als leerkracht biologie op leerlingen die de evolutietheorie in twijfel trekken? Hoe reageer je als leerkracht geschiedenis op polarisatie bij een les over de kolonisering van Congo? En hoe ga je als lerarenopleider om met hoogoplopende discussies over identiteit of discriminatie?

Een aanpak gericht op filosofische dialoog blijkt waardevol om op bovenstaande noden in te spelen. Filosofische dialoog laat toe spanning in de klas te ontmijnen door conceptuele verwarring bloot te leggen en leerlingen bij ethische discussies meerdere perspectieven met elkaar te laten confronteren. Ook in de lerarenopleiding is deze aanpak relevant, de filosofische dialoog kan de (aspirant-)leerkracht helpen bij de ontwikkeling van diversiteitsreflectievaardigheden: de bewustwording van de eigen opvattingen en de maatschappelijke problematieken gelieerd aan superdiversiteit.

In deze workshop reiken we een kader en leeractiviteiten aan gericht op het vergroten van het handelingsvertrouwen, de dialoogbegeleidingsvaardigheden en de diversiteitsreflectievaardigheden van (aspirant-)leerkrachten. We bieden ook leeractiviteiten om met aspirant-leerkrachten te filosoferen over de maatschappelijke en onderwijsuitdagingen op het vlak van superdiversiteit. Tenslotte staan we stil bij de rol en (morele) verantwoordelijkheid van de lerarenopleider op het vlak van onderwijs in een context van cultuur-etnische diversiteit.