Ga verder naar de inhoud

Online seminarie (Peter Pelckmans, LIMBO-event - KU Leuven)

In dit event focussen we op het probleem van sociaal-etnische segregatie binnen onze scholen en hoe zich dit vertaalt in gelijke kansen en (meetbare) leerprestaties. We koppelen deze bevindingen aan het diversiteitsmodel op school en hoe “mainstreaming” van diversiteit via leerplannen en leerinhouden kan worden bevorderd. We bespreken de verschillende diversiteitsmodellen die scholen kunnen adopteren en peilen naar hoe deze diversiteitsmodellen een effect hebben op leerprestaties. Vanuit het besef dat de toekomst van onze samenleving in het algemeen, ons onderwijs in het bijzonder, sterk zal bepaald worden door de manier waarop wij de diversiteitsproblematiek benaderen, teken we de krijtlijnen voor het multicultureel onderwijs van de toekomst.

Leren in maatschappelijke betrokken onderwijs (LIMBO) verwijst naar een groot aanbod van events over onderwijsgerelateerde thema's. Het vormt een verplicht of keuze-opleidingsonderdeel voor de Edu-studenten. Ook studenten in tal van andere educatieve master- en bacheloropleidingen van de associatiepartners kunnen dit opleidingsonderdeel volgen. Het aanbod staat daarnaast open voor alle geïnteresseerden uit het onderwijsveld. De aanwezigheid van zowel studenten als leerkrachten, directies, zorgcoördinatoren, ... zorgt voor een zeer verrijkende wisselwerking!