Ga verder naar de inhoud

Online praktijkpresentatie (Stefan De Witte, Els Vanobberghen - VIVES + VVOB)

In het voorjaar van 2018 startte Siree (Social Integration of Refugees through Education and self-Employment) 40 leergemeenschappen op met nieuwkomers/vluchtelingen in Vlaanderen, Engeland, Nederland en Frankrijk.

Tijdens die bijeenkomsten kwamen authentieke behoeften van nieuwkomers/vluchtelingen naar boven. Deze (bottom-up) samenwerking was tevens de motor voor co-creatie en actieplannen (grote, kleine, op korte termijn, op lange termijn). Deze ontmoetingen (en interviews en onderzoek) creëerden meteen ook een duidelijk kader en inzichten voor de lerarenopleiding.

In deze sessie vertellen we hoe het proces verliep en illustreren de samenwerking met school – nieuwkomers – externe partners met concrete voorbeelden. Je maakt ook kennis met de negen leeruitkomsten, die betrekking hebben op de grondhouding, kennis en vaardigheden van de leraar in een etnisch-cultureel superdiverse schoolcontext en die in het curriculum van de lerarenopleiding aan hogeschool Vives geïntegreerd worden.

Meer informatie op : https://www.siree.eu

In dit seminarie wordt tevens een internationale praktijk gedeeld vanuit het eNSPIRED-programma (Teaching at the Right Level in refugee hosting communities in Uganda).