Ga verder naar de inhoud

Workshop op campus (Brussel) (onder voorbehoud van de coronamaatregelen) (Dierickx Eva, Luyckx Kato - Artesis Plantijn Hogeschool)

Het lezen en bespreken van multiculturele prentenboeken heeft positieve effecten op raciale attitudes van jonge kinderen (Klefstad & Martinez, 2013; Beneke & Cheatham, 2019; Bellinii, Pereda, Cordero, & Suarez-Morales, 2016). Het is daarom belangrijk dat leerkrachten kwaliteitsvolle multiculturele prentenboeken herkennen en gepast kunnen inzetten in de kleuterklas, maar dat is niet zo eenvoudig als het klinkt. Hoe onderscheid je kwaliteitsvolle van minder kwaliteitsvolle multiculturele prentenboeken? En hoe werk je op een positieve en genuanceerde manier rond multiculturele boeken in de lerarenopleiding én in de kleuterklas?
Deze vragen vormen het uitgangspunt van de workshop. Hierin starten we met een overzicht van relevant onderzoek omtrent de ontwikkeling van raciale vooroordelen van baby tot de kleuterleeftijd en de rol die multiculturele prentenboeken daarbij kunnen spelen. Daarna gaan we aan de slag om prentenboeken cultuurkritisch te analyseren. Deze werkvorm zal een onderdeel zijn van het praktijkwetenschappelijk onderzoek Kleu(te)rRijk dat in september 2021 opstart.