Ga verder naar de inhoud

Ouders en leerkrachten: tweespan en tweespalt

Uiteraard speelt de leerkracht een cruciale rol in het onderwijs. Maar ook ouders spelen een belangrijke rol. Tijdens de corona-crisis werd deze rol nog belangrijker. Ouders namen bepaalde taken, die normaal opgenomen werden door de school, plots zelf op. De corona-crisis toonde echter aan dat er grote verschillen zijn qua ouderbetrokkenheid. Sommige ouders worden met moeite bereikt terwijl andere ouders bij alle stappen betrokken zijn. Dit is een aanleiding om dieper in te gaan op de plaats die ouders hebben in het onderwijs van de 21ste eeuw. Wat mogen leerkrachten van ouders verwachten, en wat niet? Tegelijkertijd is het ook van belang in te gaan op wat ouders van de leerkrachten en de school mogen verwachten. Daarbij ook de vraag hoe ouders en leerkrachten met elkaar moeten communiceren in deze digitale tijden, in welke taal en met welke ouder(s), waar ouders (niet) van op de hoogte moeten zijn, hoe oudercontacten er kunnen uitzien en waar de grens ligt tussen verantwoordelijkheid van ouders en die van de leerkracht.

In deze LIMBOratie bekijken we de problematiek van de relatie tussen ouders en leerkrachten vanuit heel verschillende perspectieven. We proberen eerst de juiste vragen te stellen om daarna te zoeken naar relevante oplossingen.

25
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
LIMBOpunten: 5
LIMBOratie
Inschrijven is niet meer mogelijk
Inschrijven als student / medewerker

Praktische info

05 november 2021
13:30 - 16:30
KUCB 03.01
Spoorwegstraat 12
8200 SINT-MICHIELS
LIMBOratie
Lesgever: Maarten Simons