Ga verder naar de inhoud

Barbara, leraar fysica en wiskunde

Barbara (34) volgde de lerarenopleiding tijdens het afronden van haar masterstudie (Master in de Fysica). Vandaag combineert ze twee halftijdse lesopdrachten: ze doceert bouwfysica in de eerste bachelor bouw en geeft fysica en wiskunde in de tweede en de derde graad van een Steinerschool.

Docent Barbara
Een lesuur plaatst je heel hard in het nu. Je moet meegaan in wat er gebeurt op dat moment. De bel gaat en je moet er staan. Dat geeft een schwung aan je dagen.

Barbara (34 jaar)

Waarom ben je leerkracht geworden?

Ik ben er een beetje ingerold. Tijdens mijn thesis heb ik de lerarenopleiding gevolgd. Via mijn stage kreeg ik al snel de kans om iemand te vervangen. Lesgeven heeft me altijd aangesproken, wellicht omdat ik een heel positieve schooltijd heb gehad, ik bewaar er veel goede herinneringen aan. Een competitieve wereld sprak me niet zo aan. De schoolomgeving leek me heel interessant om in te werken. Als leerkracht hoef je er nooit aan te twijfelen of je iets zinvols aan het doen bent.

Wat zijn voor jou de grootste troeven van een job als leraar?

Ik heb veel vrijheid in mijn job als leerkracht. Mijn lesuren liggen vast, maar ik kan echt creatief zijn in mijn lesaanpak. Die vrijheid is soms ook een nadeel, omdat je als leerkracht regelmatig op jezelf staat, vandaar dat de connectie en de afstemming met collega’s zo belangrijk is. Een lesuur plaatst je heel hard in het nu. Je moet meegaan in wat er gebeurt op dat moment. De bel gaat en je moet er staan. Dat geeft een schwung aan je dagen.

Het feit dat ik me kan bekommeren om mensen vind ik ook heel leuk en mooi aan de job. Leerlingen laten merken dat ze echt bij jou terechtkunnen, niet over hun hoofden spreken maar echt contact maken met hen en veiligheid bieden.

Ik geef nu al een aantal jaren les en ik merk dat ik zelf ook veranderd ben. Dat is interessant om op te merken bij jezelf. Ik kan beter grenzen stellen. Daarnaast is het superboeiend om bezig te zijn met de ontwikkeling van jongeren. Er zijn zoveel verschillende leerlingen met diverse achtergronden die soms heel anders zijn dan jezelf. Als leerkracht moet je jezelf daarvoor openstellen.

Welk gevoel geeft de job als leerkracht jou?

Ik heb heel veel plezier en lach veel. Jongeren zijn vaak heel grappig. Ik voel ook veel liefde. Je moet je leerlingen graag zien, want anders lukt het niet, vind ik.

Als ik een leuke en geïnteresseerde klas voor me hebt, dan lijken de lessen vaak meer op gesprekken. Dan is het superzalig om inhoudelijk diep te gaan. Als leerlingen helemaal mee zijn, schenkt me dat ontzettend veel voldoening.

Waar maak jij als leerkracht het verschil?

Ik geef geen les om impact te willen hebben, maar wel om betrokken te zijn met jongeren. Natuurlijk heb je een bepaald effect op hen, maar dat is niet de hoofdreden waarom ik begon les te geven. Ik engageer me om leerlingen iets te kunnen bijbrengen, zeker op persoonlijk vlak. Ik tracht hen te motiveren om open minded en kritisch zijn, om rekening te houden met anderen. Die attitudes meegeven, daar draait het om.

Je hebt veel leerkrachten die enorm inspirerend zijn en met veel passie over hun vak kunnen vertellen. Ik denk niet dat daar mijn grootste troef ligt. Natuurlijk, ik beheers mijn vak en vind het fijn erover les te geven, maar samen met die jongeren sleutelen aan hun zelfontwikkeling dat geeft me nog veel meer energie.

Hoe zou je de zin “leerkracht zijn is…” aanvullen?

Ik zou zeggen: “blijven liefde geven, ook al kan het superhard botsen”. Dat is de uitdaging. Ook al trapt er eens een leerling op je hart, de volgende dag moet je opnieuw even open, ontvankelijk en positief voor de klas staan.

Heeft Barbara haar verhaal je geïnspireerd?

Interesse gekregen in een lerarenopleiding? Informeer je tijdens een van onze infosessies.