Ga verder naar de inhoud

Slotzitting

Vrijdag 04/06: 13u-16u

Tijdens het slotevenement blikken we terug op het afgelegde traject. Vanuit de samenwerking met eNSPIRED, het educatief programma van VVOB, bieden we een internationaal perspectief in de persoon van prof. Marilyn Cochran-Smith. Onze laatste keynote prof. Els Consuegra brengt een synthese betreffende het gelopen traject en geeft inzichten uit eigen onderzoek en ervaring mee. Opzet is om naast inhoudelijke keynotes eveneens een interactief luik in te richten. Een uitwisseling van ervaringen en vooruitblik naar wat wordt meegenomen naar de eigen opleiding vormt de basis.

Deze slotzitting wordt digitaal georganiseerd.

Kennismaking met prof. Els Consuegra

We verwelkomen Els Consuegra, professor aan de Vrije Universiteit Brussel. Met specialisaties rond onderwijsongelijkheid in leerplicht- en hoger onderwijs, feminisering van het lerarenberoep, lerarenopleiding en professionalisering van leerkrachten alsook omgaan met diversiteit in onderwijs, is zij de geknipte persoon om een synthese te brengen van dit professionaliseitngstraject.

Naast haar onderzoek zetelt ze in de redactie van 'Het tijdschrift voor hoger onderwijs' waarin ze recent nog de editor was een themanummer rond omgaan met diversiteit in hoger onderwijs. Ze is tevens lid van de raad van bestuur van scholengroep Brussel en is aangesloten bij het expertisecentrum rond gender en diversiteit.

Els Consuegra

Kennismaking met prof. Marilyn Cochran-Smith

Marilyn Cochran-Smith is professor in de ‘Lynch School of Education’ in Boston College waar ze de leerstoel ‘Urban Schools’ bekleedt. Ze is bijgevolg de uitgelezen kandidaat om internationaal vergelijkend perspectief omtrent het thema binnen te brengen.

Haar onderzoeksdomein concentreert zich rond internationaal beleid betreffende de kwaliteit van lerarenopleidingen, met specifieke aandacht voor diversiteit en onderwijs als pijlers voor gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid in de samenleving.

In haar meer recente werk vestigt ze de aandacht op het belang van kwalitatieve lerarenopleidingen en de verantwoordelijkheid die de opleidingen dragen i.f.v. democratisch en sociaal rechtvaardig onderwijs. In 2020 ontving ze nog de AACTE Best Book Award voor het boek ‘Reclaiming Accountability in Teacher Education (2018)’. In dit boek betogen Cochran-Smith en haar onderzoeksteam dat het tijd is voor lerarenopleiders om hun verantwoording terug te eisen door een nieuwe houding aan te nemen die intelligente professionele verantwoordelijkheid kenmerkt, de structuren en processen die ongelijkheid reproduceren uitdaagt en een gelaagde samenwerking met diverse gemeenschappen ondersteunt.

MCS