Ga verder naar de inhoud

Online workshop (dr. Elke Emmers en dr. Reinhilde Pulinx- Hogeschool UCLL)

Om startende leraren voldoende voor te bereiden op de realiteit van diversiteit in het huidige Vlaamse onderwijs, dient de lerarenopleiding zichzelf eerst te versterken en te professionaliseren op vlak van diversiteit en inclusie. Lerarenopleidingen dienen eerst zelf naar de eigen attitudes en self-efficacy te kijken, het kruispuntdenken eigen te maken en een geëxpliciteerd diversiteitsbeleid te voeren. Omgaan met diversiteit en het realiseren van inclusie moeten in de lerarenopleidingen niet alleen aangeleerd maar vooral voorgeleefd worden.

Met deze workshop willen we inzicht bieden in de drie pijlers van een inclusieve en diverse lerarenopleiding: een cultuur in de lerarenopleiding die openstaat voor diversiteit; concrete handvaten bieden voor een praktijk die geinfuseerd is door diversiteit en hiervoor de principes van UDL hanteren; en een aanzet geven met concreet persoonlijk actieplan naar beleid dat inzet op diversiteit als een kans en dit ook opneemt binnen het DNA van een goede lerarenopleiding.

We gebruiken twee ervaringsgerichte oefeningen die ingaan op het “multiperspectiviteit” en “attitudes” in het kader van diversiteit. Verder geven we toelichting en kader over diversiteit in de lerarenopleiding op basis van de drie bovenstaande pijlers: cultuur, praktijk en beleid. We wisselen af tussen interactief leergesprek, het geven van input en oefeningen om met de drie pijlers aan de slag te gaan in de eigen lerarenopleiding.