Ga verder naar de inhoud

Online seminarie (Wendelien Vantieghem - UGent)

Het onderwijs in Vlaanderen wordt steeds diverser. In vergelijking met andere OESO-landen scoort ons onderwijs echter bijzonder slecht op het vlak van gelijkheid. Het PISA-onderzoek zet dit telkens opnieuw in de verf. Leerkrachten zijn dan ook vaak zoekende naar hoe ze deze diversiteit optimaal kunnen inzetten in hun klaspraktijk.

In dit seminarie brengen we een overzicht van onderzoek naar diversiteit en ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs. We hebben hierbij niet alleen oog voor etnisch-culturele diversiteit, maar ook voor socio-economische achtergrond, leerlingen met een beperking, en diversiteit op vlak van gender en seksuele geaardheid. We schetsen het bestaan en de omvang van de ongelijkheid aan de hand van cijfermateriaal. Vervolgens belichten we de onderliggende processen die bijdragen aan deze ongelijkheden. We kunnen immers pas onderwijs creëren dat maximale leer-en ontwikkelingskansen biedt voor alle leerlingen, als we weten waar de problemen liggen en hoe we deze kunnen aanpakken. Tenslotte bespreken we de Diversiteitsscreening Onderwijs, of kortweg: DISCO. Deze screening brengt de attitudes en het gevoel van bekwaamheid van leerkrachten in kaart inzake omgaan met diversiteit in het onderwijs. Met dit reflectie- en monitoringinstrument, worden scholen en leerkrachten handvaten aangereikt voor een beter diversiteitsbeleid – en praktijk op school en in de klas.