Ga verder naar de inhoud

Online seminarie (prof. Orhan Agirdag, LIMBO-event - KU Leuven)

Vlaanderen wordt steeds diverser op het vlak van taal, niet in het minst op de schoolbanken: steeds meer leerlingen spreken naast het Nederlands ook een andere taal en zijn dus meertalig. Talige diversiteit is op zich een rijkdom voor de samenleving, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo wordt het spreken van bepaalde talen gezien als een oorzaak van taalachterstand. Om te vermijden dat leerlingen een taalachterstand ontwikkelen, zijn er al heel wat initiatieven genomen. Deze goedbedoelde initiatieven hielden echter zelden rekening met de meertalige realiteit waardoor ze niet effectief waren. Meer recentelijk zien we dan ook verschillende vormen van meertalig leren hun intrede doen. Toch blijven leraren, ouders en beleidsmakers met veel vragen zitten over hoe ze nu met meertaligheid moeten omgaan. In dit seminarie wordt verduidelijkt wat de mogelijke (gemiste) kansen zijn van meertaligheid voor gezinnen en scholen.

Leren in maatschappelijke betrokken onderwijs (LIMBO) verwijst naar een groot aanbod van events over onderwijsgerelateerde thema's. Het vormt een verplicht of keuze-opleidingsonderdeel voor de Edu-studenten. Ook studenten in tal van andere educatieve master- en bacheloropleidingen van de associatiepartners kunnen dit opleidingsonderdeel volgen. Het aanbod staat daarnaast open voor alle geïnteresseerden uit het onderwijsveld. De aanwezigheid van zowel studenten als leerkrachten, directies, zorgcoördinatoren, ... zorgt voor een zeer verrijkende wisselwerking!