Ga verder naar de inhoud

Online workshop (Naïma Lafrarchi - UGent)

Op heden is de lerarenkorps nog te vaak te wit maar dit neemt niet weg dat het mogelijk is om etnisch-culturele sensitiviteit te ontwikkelen, versterken en stimuleren om beter – ethischer - om te gaan met een superdiverse klas- en schoolcontext. In deze workshop krijgen de deelnemers een (korte) theoretische inleiding, waarna ze zelf (actief) aan de slag gaan met de opdracht. De opdrachten hebben als doel om 1) bewust te worden van de persoonlijke (morele) en professionele referentiekaders en 2) het inzetten van de meest aangepast tools (handelingskaders) in de voorgelegde casussen. Hierbij hanteren we zowel het kruispuntdenken en interseciionaliteit als een reflectiemodel om etnisch-cultureel sensitiviteit te ontwikkelen.

De deelnemers gaan in break out rooms (per 3/4) aan de slag met de casussen. Telkens worden de ervaringen en de casussen besproken tijdens een plenair digitaal moment. Naast de eigen professionele ontwikkeling wordt stilgestaan bij de pedagogisch-didactische mogelijkheden om de verworven inzichten te transfereren naar de eigen klas- of hogeschoolcontext (didactisch, pedagogisch, beleidsmatig, curriculair).