Ga verder naar de inhoud

Online praktijkpresentatie (Anneleen Boderé, Sanne Feryn, Jasmin Callaert, Lieve Van Severen - Odisee Co-hogeschool)

Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een migratieachtergrond kwetsbaar zijn in het onderwijs (Schleicher, 2018; Van Praag, Nouwen, Van Caudenberg, Clycq, & Timmerman, 2018). Zo blijven kinderen met een migratieachtergrond vaker zitten en stromen slechts weinig leerlingen door naar het hoger onderwijs (Baysu & Phalet, 2019; Lens & Levrau, 2020; Timmerman, Fadil, Goddeeris, Clycq, & Ettourki, 2018). Zowel internationale als Vlaamse studies wijzen uit dat het kleuteronderwijs mogelijk nog voor verbetering vatbaar is wat betreft de opvang van anderstalige nieuwkomers, en het versterken van de taalvaardigheid van meertalige kleuters (Algoet, 2015; Dickinson, 2011; Peleman, Van Avermaet, & Vandenbroeck, 2019; Pianta et al., 2014). Zo krijgen meertalige kleuters in de klas soms weinig spreekkansen (Peleman et al., 2019). Daarnaast zijn de interacties waarin ze betrokken zijn, vaak van lage kwaliteit (Franco et al., 2019; Hoff, 2017; Ribot, Hoff, & Burridge, 2018; Sawyer et al., 2018).

In de lerarenopleiding duiken regelmatig diversiteitssensitieve kwesties op, maar stilstaan bij je docentenhouding doe je niet enkel in crisistijd. Door het stimuleren van reflectie in de dagelijkse lespraktijk en het introduceren van de conflictuele consensus bekwamen we docenten in het ondersteunen van álle studenten en het bespreken van gevoelige thema’s.

In onze praktijkpresentatie zullen we uitleg geven bij onze leerdoelen en leerinhouden van verschillende opleidingsonderdelen, wat de leereffecten zijn die we vaststellen bij onze studenten en wat volgens ons de meerwaarde is t.o.v. onze vorige aanpak (voor een curriculumhervorming). Aansluitend bij dit deel van de presentatie zullen we ook aangeven hoe we deze leerdoelen verder opvolgen tijdens de stage in een sterk verstedelijkte, multiculturele context in het tweede jaar van de opleiding, en hoe we het volledige docententeam betrekken bij de opvolging van deze visie en onderwijspraktijken.

Tot slot willen we graag een uitwisseling met de deelnemers realiseren. We zijn benieuwd naar het antwoord op onder meer volgende vragen: Welke maatregelen lijken jullie nuttig om ook in jullie lerarenopleiding of school te implementeren? Welke acties hebben jullie al ondernomen in jullie lerarenopleiding of school om (toekomstige) leerkrachten voor te bereiden op lesgeven in de etnisch-cultureel diverse context? Tegen welke struikelbokken lopen jullie eventueel nog aan? Wat werkt volgens jullie wel en niet?