Ga verder naar de inhoud

16. Leerkrachten als actoren van verandering: ontwikkelen van mindsets van (startende) leerkrachten rond diversiteit, inclusie en gelijke kansen


Online praktijkpresentatie (Lieselore Beckers, Christina Meert - Teach for Belgium)

Het leiderschapsontwikkelingsprogramma van Teach for Belgium vormt en ondersteunt startende leerkrachten werkzaam in scholen met een groot aantal leerlingen met SES-kenmerken in grootstedelijke context waar 'superdiversiteit' een realiteit is. De organisatie start hierbij vanuit het idee dat werken aan gelijke kansen en inclusie een verantwoordelijkheid is van iedereen en zet specifiek in op het ondersteunen van leerkrachten als actoren van verandering.

“If we want to lay the foundation for inclusiveness and equity in education, we need to start with the teachers, their values and their beliefs… their mindsets.”

De afgelopen jaren ontwikkelden we rond deze thematiek (diversity, equity & inclusiveness) een eigen vormingstraject. Daarnaast werken we in de ondersteuning van leerkrachten met de methodiek van transformationele coaching, gericht op het ontwikkelen en ondersteunen van die mindsets die nodig zijn om te werken aan inclusie en gelijke kansen op klas- en schoolniveau.

Deze sessie combineert een beknopte voorstelling van de aanpak van Teach For Belgium met een praktijkgetuigenis van Christina. Zij deelt graag haar ervaringen en visie op het opleiden en ondersteunen van startende leerkrachten vanuit een combinatie van vier “brillen”: haar eigen ervaringen als leerling met een migratie-achtergrond, als student in de lerarenopleiding, als deelnemer aan het leiderschapsprogramma van TFB, én als huidig leerkracht in Brussel.

Met 'collectieve actie' als uitgangspunt, gaan we vervolgens graag met jullie in gesprek om samen te reflecteren over hoe we kunnen werken aan inclusie en gelijke kansen in ons onderwijs en welke implicaties dit heeft voor de opleiding én ondersteuning van (startende) leerkrachten