Ga verder naar de inhoud

Online workshop (Annegreet Poelman - Studio Globo)

De lerarenopleider heeft een grote impact op studenten. Enerzijds heeft de lerarenopleider een voorbeeldrol door de manier waarop hij met studenten omgaat, voor de klas staat, welke accenten hij of zij legt… Anderzijds kan de lerarenopleider de studenten inzichten en tools meegeven voor hun eigen klaspraktijk.

Momenteel lopen we in het kader van het subsidieproject ‘Stop Racisme’ van de cel Gelijke Kansen van de FOD Justitie het traject ‘Dekoloniseren kan je leren’. Daarin onderzoeken we met een denkgroep bestaande uit experts (o.a. uit verschillende diasporaorganisaties) en een groep leerkrachten die een reflectietraject aangaan wat dekolonisatie in de klas en school kan betekenen. Dit praktijkonderzoek resulteert in de maand april in een praktijkgerichte neerslag, waarin we educatieve professionals inzichten en tools willen aanreiken om in de klas of op school aan de slag te gaan rond dekolonisatie.

Tijdens de workshop bieden we een kader rond dekolonisatie en onderwijs. We delen ervaringen van leraren van verschillende onderwijsniveaus uit het traject ‘Dekoloniseren kan je leren’. We dagen lerarenopleiders uit om aan de hand van enkele opdrachten te reflecteren op de eigen identiteit, waarden en normen, vooroordelen en privileges en de impact van deze aspecten op de eigen onderwijsstijl. We denken samen na over de opbouw en inhouden van de curricula in de lerarenopleiding: welke (onzichtbare) drempels zijn er, hoe eurocentrisch is het curriculum opgebouwd, wat wordt beschouwd als neutrale of waardevolle kennis, welke verhalen en beelden tonen we? We bieden ook een aantal tools aan waarmee de lerarenopleider aan de slag kan met de studenten.

De workshop bestaat dus uit een afwisseling van input via een presentatie, individuele of groepsopdrachten en getuigenissen of videomateriaal uit het ‘Dekoloniseren kan je leren’ traject. Reflectie en uitwisseling staan centraal. We geven de lerarenopleiders ook opdrachten mee waarmee ze nadien zelf of met hun studenten aan de slag kunnen.