Ga verder naar de inhoud

Online workshop (Aline Deforche, Öznur Karaca - Karel de Grote Hogeschool)

In de lerarenopleiding duiken regelmatig diversiteitssensitieve kwesties op, maar stilstaan bij je docentenhouding doe je niet enkel in crisistijd. Door het stimuleren van reflectie in de dagelijkse lespraktijk en het introduceren van de conflictuele consensus bekwamen we docenten in het ondersteunen van álle studenten en het bespreken van gevoelige thema’s.

Via een quickscan, een vragentool gebaseerd op onderzoek van o.a. Lopez (2013) en Seidl & Friend (2002), staan docenten stil bij hun eigen houding en hoe deze houding het leren van studenten ondersteunt of belemmert.

We presenteren de methodiek van The Political Classroom (Hess & McAvoy, 2014) waarbij de conflictuele consensus (‘Je moet het niet eens zijn met elkaar, je moet wel leren in gesprek te gaan met iemand die een andere mening is toegedaan.’) centraal staat. We vragen de deelnemers om hun praktijkervaringen te delen. We ontdekken samen hoe de principes van The Political Classroom ons niet alleen toestaan om preventief te werken, maar ons ook kunnen sterken om het midden op te zoeken in een polariserend debat (Brandsma, 2016).