Ga verder naar de inhoud

Van een visie op diversiteit naar diversiteitsbeleid op school

Ons Vlaams onderwijs scoort hoog op kwaliteit, maar laag op gelijkheid (Celeste, Baysu, Phalet, Meeussen & Kende, 2019; OECD, 2015). Dit houdt in dat er een grote kloof bestaat in prestaties tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond. Uit analyse van pedagogische projecten en schoolreglementen van Vlaamse scholen blijkt dat de meeste scholen een kleurenblind of assimilatiebeleid voeren. Dit terwijl een multi- of intercultureel schoolbeleid deze kloof kan dichten (Agirdag, 2019; 2020; De Leersnyder, Meeussen, Phalet, Agirdag, 2020). De vraag is echter wat er precies onder een intercultureel schoolbeleid kan worden verstaan en hoe de leden van een schoolteam dit vanuit hun visie (willen) invullen.

25
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
LIMBOpunten: 6
LIMBOticum
Inschrijven is niet meer mogelijk
Inschrijven als particulier

Praktische info

28 maart 2022
18:00 - 21:00
Schoolorganisatie, schoolbeleid en professionele ontwikkeling
Lesgever: Evelien Flamez