Ga verder naar de inhoud

Bevrijding in de eeuw van het kind: emancipatie in het methodeonderwijs

De positie van methodescholen in het Vlaamse onderwijslandschap is vandaag stevig verankerd. Niet enkel is het aantal scholen de laatste decennia toegenomen, ook de overige koepels laten zich inspireren door de alternatieve aanpak die het methodeonderwijs voorstaat. Een belangrijk aspect van die aanpak is georganiseerd rond de notie ‘emancipatie’. Het huidige methodeonderwijs gaat, in naam en vaak ook in aanpak, terug op onderwijshervormingsvoorstellen uit de late negentiende en de vroege twintigste eeuw die het kind moesten bevrijden uit de vermeende passieve en autoritaire structuren van het traditionele onderwijssysteem. Dit event vat aan met een historische schets over de vraag waar de notie ‘emancipatie’ (bevrijding) in relatie tot het onderwijs vandaan komt, en hoe zich dit concreet in het vroege reformpedagogische denken heeft vertaald. Om de zaken behapbaar te maken, worden de besproken ontwikkelingen geïllustreerd aan de hand van het werk en leven van vier reformpedagogen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de internationale reformpedagogische beweging: (i) Maria Montessori (Italië), (ii) Célestin Freinet (Frankrijk), (iii) Ovide Decroly (België) en (iv) Rudolph Steiner (Oostenrijk-Duitsland). Vanuit deze bespreking van de historische wortels van het methodeonderwijs, onderzoekt de student in welke mate deze ideeën vandaag doorleven in het pedagogisch project van het Belgische Freinet-, Steiner- en Montessori-onderwijs. Hiermee wil dit event niet enkel bijdragen tot een beter begrip van de historische wortels van het methodeonderwijs, maar ook een aanzet geven tot een kritische beschouwing en diepere reflectie over het hedendaagse methodeonderwijs.

25
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
LIMBOpunten: 9
Inschrijven is niet meer mogelijk
Inschrijven als particulier

Praktische info

17 februari 2021
9:30 - 12:30
Onderwijsconcepten en curriculum
Lesgever: Sarah Van Ruyskensvelde