Ga verder naar de inhoud

Centrale toetsen in het Vlaamse onderwijs: opportuniteit of risico?

Vanaf 2023 worden centrale toetsen in het Vlaamse leerplichtonderwijs geïntroduceerd. De overheid wil op deze manier de leerwinst van leerlingen en scholen in kaart brengen en waar nodig verbeteren. Ondanks het feit dat centrale leerwinstmonitoring waardevolle informatie kan opleveren voor scholen en het Vlaamse onderwijssysteem, houdt deze vorm van externe kwaliteitszorg ook risico’s in, zoals bijvoorbeeld de publieke bekendmaking van schoolprestaties. Tijdens dit seminarie geven we een overzicht van de rationale, het gebruik/misbruik van centrale toetsing en rankings en de gevolgen daarvan. De studenten leren om wetenschappelijk onderbouwde, kritische standpunten in te nemen over het publiek openbaar maken van de resultaten van centrale toetsen.

25
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
LIMBOpunten: 9
Inschrijven is niet meer mogelijk
Inschrijven als particulier Inschrijven als student / medewerker

Praktische info

16 februari 2021
13:30 - 16:30
Onderwijssystemen, onderwijsbeleid en onderwijskwaliteit
Lesgever: Koen Aesaert