Ga verder naar de inhoud

Gestandaardiseerd toetsen van de Vlaamse onderwijskwaliteit.

Prestatiemetingen aan de hand van peilingen en internationaal vergelijkend onderzoek zoals PISA of PIRLS vormen belangrijke complementaire bronnen om de Vlaamse onderwijskwaliteit in kaart te brengen. Vanaf het schooljaar 2023-2024 worden deze bronnen van externe kwaliteitszorg aangevuld met gecentraliseerde toetsen in het leerplichtonderwijs. De overheid wil op deze manier de leerwinst van leerlingen en scholen in kaart brengen en waar nodig verbeteren. Ondanks het feit dat centrale leerwinstmonitoring waardevolle informatie kan opleveren voor scholen en het Vlaamse onderwijssysteem, houdt deze vorm van externe kwaliteitszorg ook risico’s in, zoals bijvoorbeeld de publieke bekendmaking van schoolprestaties.

25
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
LIMBOpunten: 9
LIMBObat
Inschrijven is niet meer mogelijk
Inschrijven als particulier Inschrijven als student / medewerker

Praktische info

28 februari 2022
13:30 - 16:30
Onderwijssystemen, onderwijsbeleid en onderwijskwaliteit
Lesgever: Koen Aesaert