Ga verder naar de inhoud

De straffe(loze) school

De tijd van ezelsoren of van de schoolmeester met de houten lat ligt gelukkig achter ons. Maar daarmee is het straffen niet uit het onderwijs verdwenen. In elke school is er een beleid rond sancties. Ook leerkrachten zoeken regelmatig hun toevlucht tot één of andere straf. Scholen en leerkrachten staan hierbij steeds voor moeilijke uitdagingen: Hoe reageren wanneer leerlingen het schoolreglement overtreden? Hoe omgaan met zogenaamd ‘moeilijke leerlingen’? Wat te doen in het geval van grensoverschrijdend gedrag? Hoe optreden bij conflicten tussen leerlingen? En wat met als misdrijf omschreven feiten? Deze concrete uitdagingen raken aan meer fundamentele vragen zoals: Kan een straf (ooit) zinvol zijn en hoe ver mag het sanctioneren gaan? Is schorsing en uitsluiting een zwaktebod? Kunnen we niet zonder systemen van straffen, of gaan we beter op zoek naar alternatieven? Verdient het onderwijs van de 21ste eeuw niet meer aandacht voor dialoog, bemiddeling en nieuwe vormen van autoriteit?

In deze LIMBOratie bekijken we de problematiek van straffen op school vanuit verschillende perspectieven. Vooraleer te zoeken naar relevante oplossingen, proberen we eerst de juiste vragen te stellen.

25
gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie
LIMBOpunten: 5
LIMBOratie
Inschrijven is niet meer mogelijk
Inschrijven als particulier Inschrijven als student / medewerker

Praktische info

06 december 2021
18:00 - 21:00
LIMBOratie
Lesgever: Maarten Simons